tiistai 4. maaliskuuta 2014

Vate:lla tänään

 
 
 
Tänään olin päivän vastasyntyneiden teho-osastolla. Mahtava päivä. Tämä olisi varmaan se minun juttuni jos lasten kanssa työskentelisin. Muistelinkin opsikeluajoilta että pidin valtavasti  vauvatehosta. Alla kuvasatoa päivästä:
 
 

Tässä kuvassa ylhäällä on vauvan tehopöytä (nimet eivät ehkä ole ihan oikeita, mutta sinnepäin). Tällaisen pöydän hoitajat laittavat lämpiämään kun tulee teito siitä että sitä tarvittaisiin. Kaikki vauvantehohoidossa tarvittavat asiat ovat "käden ulottuvissa", Happisaturaatiomittari, happisysteemit, imu, napakatetrivälineet, monitori jne...


Tässä kuvassa sairaanhoitaja Piia neuvoo minulle vauvan tehoelvytystä kyseisellä pöydällä nukella, jolla on napa (napakatetriavarten) jne. Hieno nukke.


Tässä Piia näyttää minulle kuinka vauvan hengitys turvataan (ambua ei tarvita). Täytyy vaan osata laskea valssin rytmiin: yks, kaks, kolme...Kolmosella aina sormi ylös ja oikea rytmi on siinä. Loistava systeemi.


 
Tällaisella härvelillä vauvat kulkevat ambulanssilla sairaaloiden välillä.
 
 
Tässä vauvatehon sairaanhoitaja Jenni ja minä tutustumme omien vauvojemme työvuoron  hoitosuunnitelmaan. Lastenosastolla ja vauvateholla on käytössä hiljainen raportti eli jokainen tutustuu hoitamiinsa lapsiin lukemalla lasten tiedot ja hoitosuunnitelmat aina vuoron alussa. Kirjaaminen on oltava todella huolellista, jotta toinen tietää mitä kussakin vuorossa tehdään. Tietokoneita onkin kansliat täynnä.  Efficaan olen saanut tutustua kyllä ihan eri tasolla kuin aiemmin missään.
 
 
 

1 kommentti:

  1. Hei, tämähän näyttää ja tuntuu vallan mukavalle. Vaikka, kyllä viihtyminen työelämässä myös olemuksessasi tänään näkyi! Varmasti antoisaa! Leena N

    VastaaPoista